DIY Het geboortebord voor Toon

Een dikke maand voor de uitgerekende datum van ons Toontje ben ik thuis gebleven. Toon is geboren op 21 mei 2018 en op 16 april is mijn verlof begonnen. Het was een keuze die ik al vrij snel tijdens mijn zwangerschap moest maken. In het onderwijs is het vaak een uitdaging om een vervanger te vinden.

In eerste instantie was ik onzeker en voelde het een beetje wrang. “Ik laat mijn kindjes in de steek en ik kan best nog wat langer doorwerken” waren de grootste zorgen die in mijn hoofd speelden. Achteraf gezien heb ik er echt van genoten. Het tweede trimester was afgerond, rapportjes waren mee, oudercontacten afgehandeld en iedereen was perfect op de hoogte van wat er te gebeuren stond in de klas. Geen extra stress dus.

Die extra maand bleek een ideaal moment om me te verdiepen in enkele leuke geboorteprojectjes.

Knutselmie

Ik was zo een meisje dat altijd aan het knutselen was. In mijn herinneringen waren mijn weekends en vakanties steeds goed gevuld met frutselen, karton, verf en allerlei projectjes. Dat zit er nog altijd in en daarom wou ik graag zelf het geboortebord maken.

In het verleden maakte ik er eentje voor mijn metekindje Olivia. Hiervoor had ik me gebaseerd op de kleurrijke bloemen van het geboortekaartje. Mijn zus had thuis nog een oud kinderbedje staan dat zijn beste tijd had gehad. Het was een superleuk en origineel cadeau om als meter te geven. Met een laagje vernis erover kon het ook buiten staan.

Het geboortebord van mijn metekindje Olivia

Een vleugje magie

Het geboortebord voor ons Toontje moest iets heel bijzonders worden. Wij hadden op voorhand het thema toveren in gedachten. Roel en ik zijn allebei nogal “into fantasy.” Omdat groen mijn lievelingskleur is moest deze er ook sowieso bij. Heerlijk fris voor een lentekindje. Voor de afwerking koos ik blauw in allerlei tinten en er mocht natuurlijk een sprankeltje goud bij.

Omdat ons geboortekaartje het speelse silhouet van een schommelend jongetje voorstelde wou ik dit er ook zeker in verwerken. Ik kocht een onbewerkt stuk timmerpaneel bij Hubo en daarop maakte ik met potlood de tekening van een grote wolk en drie sterren. Ons Toontje is gezegend met een ultra handige voke, dus hij hielp me om het geheel uit te zagen. Op het hout begon ik te schetsen en daarna te schilderen. De ondergrond werd een mengeling van wit en goud. De drie sterretjes kleefde ik er na het verven op met speciale houtlijm. Mijn laatste stap waren de letters en het figuurtje. Omdat acrylverf snel droogt kon ik het bord de dag zelf al vernissen.

Het geboortebord voor Toon
Het geboortebord van ons Toontje

Enkele tips voor als je zelf aan de slag wil

  • Het hoeft niet duur te zijn. Een oud stuk hout, een zijkant van een ledikant uit de kringwinkel of een goedkoop timmerpaneel? Het kan allemaal dienen.
  • Wil je echt mooie en levendige kleuren? Dan is acrylverf van een goed merk zoals Windsor en Newton zeker de moeite waard. Hun pigmenten zijn heel zuiver en het handige aan acrylverf voor een project als dit is natuurlijk de snelle droogtijd. Uiteraard kan je ook heel knappe resultaten krijgen met andere verfsoorten.
  • Test de letters van de naam eerst uit door ze op een papier te printen of te schrijven. Zo kan je ze erop leggen en weet je of je genoeg plaats hebt. Het was bij mij wel eventjes zoeken.
  • Ben je zwanger? Vraag om het bord door je partner te laten vernissen of doe het buiten in openlucht.
  • Het bord is later heel leuk om te gebruiken bij feestjes of in de kinderkamer.

Hebben jullie ook een geboortebord gemaakt of er eentje laten maken? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Liefs, Annelies x

PS: Ik maakte ook babydekentjes en een vlaggenlijn.

Een gedachte over “DIY Het geboortebord voor Toon

Plaats een reactie